Hain joskus aikanaan oikikseen, en päässyt sinne (niin kuin selvästi nähdään), mutta
muistan yhä valmennuskurssin harjoitustehtävistä erään esimerkin. Tehtävänanto
kuului suunnilleen näin: ”Kaverisi Himo Nörtti on perustanut menestyvän
teknologia-alan yrityksen, mutta hän osaa vain C++ ohjelmointikieltä eikä
lainkaan OYL:ää. Auta kaveriasi seuraavissa ongelmissa.” (Yhdyssanavirhe sanassa ”C++ ohjelmointikieli oli mukana alkuperäisessä
tehtävänannossa. En kyllä ole ihan varma, miten se kirjoitetaan oikein. C++-ohjelmointikieli?)
Joka tapauksessa, koulu alkoi, ja ensimmäinen kieli jota tulen koodaamaan on
C++. Puuttuu enää se menestyvä yritys.
(Muutenkin valmennuskurssin
harjoitustehtävissä oli aika outoa huumoria. Muistan ainakin sellaisen, jossa
EU:ssa oli tehty direktiivi läpimitaltaan alle 30-senttisten banaanien
kieltämiseksi, koska kansalaisten keskuudessa yleistyi vahingollinen tapa
nauttia alkoholia kastamalla banaani juomaan ja sijoittamalla se sitten
peräaukkoon. Tehtävässä oli muun muassa määritelty peräaukko varsin tarkasti ja
siinä kysyttiin auttamaan oikeustieteen professoria, joka halusi vastustaa
direktiiviä, koska nautti itsekin aamuromminsa kyseisellä menetelmällä. Näin
jälkikäteen voin todeta, että vaikka juristina olisin ehkä rikas, ainakin tykkään
paljon enemmän matemaatikkohuumorista.)
Koska laitos mielestään huomioi kansainväliset opiskelijat,
meille järjestettiin perjantaina oma infotilaisuus, se oli tosin ranskaksi,
mutta yleisestä tilaisuudesta poiketen saimme ainakin powerpoint-esitelmän
tulostettuna mukaan. Esitelmän aluksi laitoksen kv-vastaava totesi, että täällä
INSAssa panostetaan sitten oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn, se on heille
tärkeä arvo. Pelästyin. Kokemukseni perusteella itsenäisen työskentelyn
arvostaminen tarkoittaa suunnilleen samaa kuin ”lukekaa kirjat ja tulkaa
tenttiin, opetus on kallista, ei täällä sellaista järjestetä”. Sellainen on
siedettävän rajoissa, jos on jo kavereita yliopistolta ja kirjat ovat kielellä,
jota ymmärtää, mutta ei kuulosta kamalan houkuttelevalta näin vaihtarin
näkökulmasta. Mietin jo, että hienoa, en tutustu kehenkään enpä opi mitään,
tuleepa hyödyllinen vuosi.
Seuraavasta lauseesta ymmärsin erehtyneeni. Vastaava
nimittäin selosti, miten opetus täällä toimii:
Luentoja on joka päivä maanantaista perjantaihin kahdeksasta
puoli kahteentoista. Sen jälkeen on ruokatauko, ja kahdesta kuuteen on laskari-
ja projektiopetusta kaikkina muina päivinä paitsi torstaina, koska torstaina
vaihtareilla on ranskaa. Kaikkeen opetukseen osallistuminen on pakollista, ja
jos tunnilta on pois, siitä täytyy tuoda lääkärintodistus. Myöhässä ei kannata
tulla, koska opettaja voi evätä tunnille pääsyn. Luentosalissa on kiellettyä
tupakoida (yllätys?), käyttää
kännykkää tai syödä. Veden juominen on ok.
Kysyin myöhemmin ihmeissäni tuutoreilta, onko oikeasti joka
ikisellä luennolla pakko olla paikalla. Vastaus oli, että nimet kerätään
pistokokeina, joten jos on tuuria, poissa voi olla huomaamatta. Mutta Monsieur
Sen-Ja-Sen luennoilta ei kannata olla koskaan, ikinä, milloinkaan pois, tämä
nimittäin muistaa kaikki läsnäolijat ja tulee myöhemmin kyselemään, mikset
ollut paikalla.
Toinen opetukseen liittyvä kummallisuus on, että kaikki
projektityöt tehdään pareittain, ja saman parin kanssa työskennellään koko
lukukausi tai mahdollisesti koko lukuvuosi. Sopiva pari pitäisi löytää
maanantai-iltaan mennessä, ja olen hiukan hermostunut asiasta. Ymmärrän hyvin,
jos kukaan ranskalainen ei halua työskennellä vaihtarin kanssa – parin suoritus
arvioidaan yksikkönä ja on tietysti hankalampi pärjätä kehnommalla ranskalla –
mutta toisaalta toisen vaihtarin kanssa työskentelyn ongelmaksi voi tulla se,
että kumpikaan ei osaa ranskaa hyvin. Saa nähdä, mitä tästä vielä tulee.
Kolmas kummallisuus, josta minua oli tosin varoitettu
etukäteen, on pakollinen koululiikunta. Ilmeisesti INSAssa opiskelevien on
osallistuttava liikunnanopetukseen (kaksi tuntia liikuntaa viikossa) kaikkina
opiskeluviikkoina harjoitteluja lukuun ottamatta. Lajin saa ilmeisesti valita
itse. En ole vielä tehnyt valintaa asiasta, mutta harkitsen uintia.
Maanantaina luennot sitten alkoivat melko samansisältöisellä
infolla kuin vaihtareille suunnattu. Minulla oli puoli kahdelta tapaaminen
kv-vastaavan kanssa learning agreementin allekirjoittamiseksi (paperi, josta selviää Erasmus-byrokratiaa varten, mitä kursseja luen). Tapaaminen myöhästyi (todistus: Ranska), pääsin sisään toimistoon vasta seitsemää vaille
ja pyysin saada uuden ajan, mutta vastaavan mielestä paperini saataisiin kyllä
hoidettua ihan hetkessä, mitä kursseja otatkaan? Ai, onko tuollainenkin kurssi
olemassa? Ja miten sukunimesi kirjoitettiinkaan, alkoiko se H-A? Ai ei?
Tämän seurauksena tulin luennolle myöhässä, mutta siinä
vaiheessa, kun luennoitsijalla oli vielä ensimmäinen kalvo esissä. Samaan
aikaan kanssani sisään astui joku poika. Luennoitsija keskeytti opetuksen ja
katsoi meitä, jolloin sanoin hermostuneena, että olen pahoillani, että olen
myössä, Madame Se-Ja-Se ei päästänyt minua lähtemään. Luennoitsija ilmoitti
puhuvansa madamen kanssa ja katsoi poikaan, jolla ei ilmeisesti ollut mitään
selitystä, mihin luennoitsija ei suhtautunut kovin innostuneesti. Nolotti,
vaikka syy ei ollut minun, joten menin vielä luennon jälkeen pyytämään anteeksi
myöhästymistäni. Luennoitsija naurahti hyväntahtoisesti ja totesi, että tämä on
luento, laskarit ovat niitä, joissa pitää ehdottomasti olla ajoissa. En halua edes tietää, mitä käy, jos laskareista myöhästyy.
Tähän mennessä en tajua kursseista paljon mitään, mutta ei
ilmeisesti kovin moni muukaan. Saa siis jälleen nähdä, miten tämä tästä lähtee
kehittymään. Ilmeisesti käsittelemme ainakin tietokantoja, se on kivaa, siinä
on loogisia symboleita.
Laskareita ei ensimmäisellä viikolla ole, joten meillä on
kaiket päivät pelkkiä luentoja. Eilen aamulla approa vastaavan tapahtuman
jälkeen oli kyllä surrealistinen fiilis, kun luentosali oli kahdeksalta täynnä.
Kaikki tosin nukkuivat, mutta ilmeisesti se on ihan sallittua. Kukaan ei sen
sijaan juuri juttele, puhumattakaan kahvin juomisesta tai neulomisesta. (Arnalle tiedoksi: appro on semmoinen, että mennään saman illan aikana useaan baariin peräkkäin ja se on sitten kivaa.)
Aika ajoin on kyllä ikävä Analyysi I:n luentoja, kun meitä
neuloi välillä eturivissä neljäkin tyyppiä vierekkäin, Lauri tuli aina vartin
myöhässä ison kahvin kanssa ja alkoi kysellä paljon kysymyksiä, ja Oikkonen
vastaili niihin mielellään. Kerran Oikkonen selitti jotakin esimerkkiä
toteamalla, että ”kissojakaan ei viedä koiranäyttelyyn”, johon me Eevan kanssa
reagoimme spontaanisti maukumalla. Oikkonen huvittui ja totesi, kuinka ”taakse
ei ehkä kuulunut, mutta täällä edessä on mahtava kissakuoro kuin suoraan
Aristokatit-elokuvasta”. Oi niitä aikoja. (Ymmärrätte
ehkä, miksi arvostan matemaatikkohuumoria.)
Luentojen lisäksi olen osallistunut valtavaan määrään
orientoivaa ohjelmaa, josta kerron ehkä tarkemmin myöhemmin. Tiivistän tässä
vain, että maanantain appron yhteydessä leikimme muun muassa yksisarvisia tämän tahtiin. Vaikuttaa siltä, että myös paikallinen käpistelijähuumori
kelpaa.
Ada, mulle(kin) tuli matemaatikkoikävä kun luin tämän!
VastaaPoistaKuulostaa siltä, että sut on yliopiston sijaan lähetetty sisäoppilaitokseen. Näen silmissäni hassun yhdistelmän Tylypahkaa ja krapulaansa nuokkuvaa ranskalaisnuorisoa.
Pidä hyvää siellä, ja tule elävänä takaisin!
toivoo Milka
Ihana Milka! nyt mullakin on mielikuva INSAsta Tylypahkana, kuinka kivaa! sun blogi on mahtava, tule itsekin elävänä takaisin!
VastaaPoista