En ole opiskellut tietojenkäsittelytiedettä eli
yliopistokielellä käpistelyä koskaan ennen Ranskaan tuloani. Kuitenkin, jos
ihan rehellisiä ollaan, pari juttua täällä tuntuu opiskelun kannalta vähän
hassuilta.
Teistä en tiedä, mutta minun on ainakin vaikea sisäistää
melkein mitään asiaa vain siihen pohjautuen, että joku selittää siitä minulle.
Tämä pätee etenkin matematiikkaan – ja kuten olen tähän mennessä havainnut,
myös käpistelyyn. Ymmärtääkseni kotiyliopistossani Helsingissä käpistelykurssit
ovat usein varsin tehtäväpohjaisia, niin että opiskelija saa materiaalin ja
tekee sen perusteella ison kasan tehtäviä ja oppii sitä kautta. Matematiikan
kursseilla luentoja on normaalilla kurssilla muutama tunti viikossa per aine,
minkä lisäksi kerran viikossa on kaksi tuntia kestävä laskuharjoitustilaisuus,
jonne tullaan valmiiksi tehtyjen tehtävien kanssa. Kun laskareita tekee
tarpeeksi, niistä voi saada kokeeseen lisäpisteitä. Jos on tosi hyvä, ei
tehtäviä ehkä tarvitse tehdä. Jos on normaali ja haluaa saada niitä
laskaripisteitä, voi helposti käyttää tuntikausia aikaa laskareiden tekemiseen.
Suomessa istun siis yleensä jossakin ohjatussa opetuksessa 2 – 4 tuntia
päivässä ja lopun ajan teen laskareita. En ole mikään matikkanero, joten usein
opiskelen 35 – 40 tuntia viikossa: tästä voi kukin arvioida, kuinka paljon
laskareiden tekemiseen menee aikaa.
Onneksi laskareita ei ole pakko tehdä yksin. Tunnen onneksi
kivoja ja älykkäitä ihmisiä, joiden kanssa tehtäviä voi tehdä, ja lisäksi
Kumpulassa saa tehtäviin ohjausta kymmenestä neljään kaikkina arkipäivinä. Apua
annetaan ja saadaan. Jotkut kurssit voi suorittaa pajamuotoisesti, mikä
tarkoittaa sitä, että tehtävät tehdään ohjauksen avulla ja palautetaan, ja
niitä korjataan kunnes ne ovat oikein. Ihan mahtava tapa siis. Voin ylpeänä
sanoa olevani pajan fani.
Kun ilmoitin facebookissa tulleeni hyväksytyksi vaihtoon,
yksi kivoista ja älykkäistä kavereistani eli Hanna kommentoi: ”OMG DON’T GO! I
bet they don’t even have paja in France!” Ja Hanna oli oikeassa.
Luentoja meillä on joka arkipäivä koko aamupäivä, eli
kahdeksasta puoli kahteentoista. Tähän luento-osuuteen kuuluu 2 kieltentuntia (minun tapauksessani vain 1 eli ranska,
mutta muulla ryhmällä on englannin lisäksi jokin toinen kieli, kuten espanja,
saksa tai japani) ja 1 liikuntatunti, eli käytännössä osallistun 7
puolitoista tuntia kestävälle käpistelyluennolle viikossa. Iltapäivällä on
kahtena päivänä viikossa travail dirigé ja kahtena päivänä travail projet. TD
vastaa aika lailla normaaleja laskareita: neljän tunnin aikana on kahden aineen
laskarit, joista siis kumpikin kestää vähän alle kaksi tuntia. Kummallista vain
on, ettei laskaritehtäviä saa etukäteen, vaan niitä aletaan tehdä vasta
tunnilla, ja sitten joku pyydetään taululle improvisoimaan jotakin. Välillä kukaan
ei edes mene taululle, vaan opettaja vain puhuu ja tekee esimerkkitehtäviä
luokan edessä. Siitä eivät yleensä ranskalaisetkaan tykkää, koska kaikki kyllä
tajuavat, että oppivat paremmin, kun pääsevät itse ratkomaan ongelmaa. TP taas
on projektityöskentelyä ja ainoa oppitunti, jossa ollaan oikeasti koneella.
Oppilaille annetaan jokin pidempi tehtävä, jota sitten koetetaan ohjelmoida
muutaman viikon ajan kerran viikossa pareittain (tai vaihtareiden tapauksessa kolmoisparina).
Kumpulassa magneettiavaimella pääsee ATK-luokkiin
vuorokauden ympäri (tai sitten niihin voi
vain jäädä muun rakennuksen sulkiessa iltakahdeksalta), joten täällä on
tuntunut hämmentävältä, että luokat menevät kiinni 18.30, kun viimeinen
oppitunti loppuu klo 18.00. Niihin pääsee kyllä sisään sen kahden tunnin
ruokatauon aikana, mutta kukaan ei tunnu työskentelevän silloin. En oikein
tajua, missä välissä ihmiset tekevät kaikki rästiin jääneet projektijutut, kun
luennoillakin läsnäolo on tosiaan pakollista. Vastaus ei ole välttämättä ”kotona”,
koska osa ohjelmista, kuten matriisinkäsittelyohjelma MatLab, on liian kalliita
omaan käyttöön hankittaviksi.
Pajaa täällä ei tosiaan ole eikä muutakaan oppituntien
ulkoista ohjausta, eikä opintopiirejäkään. (Opintopiirillä
tarkoitan sellaista ”ylimääräistä” opetusta, jossa ollaan luokassa ja saadaan
apua ja tietoa johonkin vaikeaan kurssiin ja sen tehtäviin liittyen; en olisi
varmasti päässyt Mitasta ja integraalista läpi, jos en olisi käynyt
opintopiirissä joka viikko.)
Lisäksi tuntuu siltä, että opetuksessa edettiin ihan
valtavaa tahtia jo aika hankaliin juttuihin. Meillä oli ensimmäisellä viikolla
yksi sellainen projektitunti, jossa käytiin ihan helppoja juttua. Istuin
Jérémyn vieressä (kerron jossakin
myöhemmässä tekstissä lisää täällä tapaamistani ihmisistä), ja opin
siirtelemään tiedostoja terminaalin avulla paikasta toiseen ja hakemaan niitä
merkkijonojen perusteella, se oli hienoa. Mistään muusta projektista en olekaan
sitten tajunnut juuri mitään. Se olisi ehkä ranskankielentaitoni perusteella
ihan normaalia, mutta outoa on, etteivät monet ranskalaisetkaan tunnu kykenevän
seuraamaan opetusta. Ja tänne pääsyyn on kuitenkin vaadittu varsin vahva pohja
luonnontieteellisessä ajattelussa.
Selitän tarkemmin: Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, INSA:ssa
kolmosvuoden voi aloittaa kolmelta eri pohjalta. Yksi vaihtoehto premier cyclen
eli insinöörin ”perusopinnot” jossakin INSA:ssa, ei siis välttämättä Lyonissa:
niihin sisältyy lähinnä matikkaa ja fysiikkaa. Toinen vaihtoehto on käydä
classe preparatoire, jossa käydään niinikään matikkaa ja fysiikkaa ja joka on
tunnetusti työläin ja vaikein vaihtoehto: prepan käyneiden jutut muistuttavat
tyyliltään armeijajuttuja, kun muistellaan oppilaita itkettäneitä opettajia ja
jokaviikkoisia suullisia kuulusteluja. Kolmas vaihtoehto eli IUT antaa
kuitenkin parhaan pohjan käpistelyyn, koska siellä opiskellaan paljon
konkreettisemmpin ja tehdään oikeasti käpistelyä: noin puolet IUTläisistä ei
kouluttaudu pidemmälle vaan menee suoraan töihin. Tällä hetkellä siis IUTläiset
ovat opetuksesta hyvin kärryillä, ja kaikki muut vähän hukassa. Meille on silti
kovasti hoettu, että sisäänpääsy tänne on vaikeaa, joten jos on onnistunut
pääsemään sisään, pitäisi kursseillakin kyllä pärjätä.
Sellainen mielenkiintoinen asia vielä, että ainakaan näiden
teekkareiden mielestä yliopistokoulutus ei ole erityisen arvostettava:
INSA-tyyppisistä kouluista poiketen kun yliopistossa ollaan kuulemma vain 15
tuntia viikossa, sisään pääsee vähän kaikki ja onhan tietysti ainakin
lääkiksessä vaikea edetä, mutta kuitenkin; ja sitä paitsi yliopistossa vain
opetellaan ulkoa eikä tehdä mitään oikeaa. Ranskassa siis yliopisto-opiskelujen
aloittaminen on tietääkseni kaikille avointa, mutta koulusta heitetään suurin
osa opiskelijoista ulos ekan vuoden aikana, joten opintojen alku on
stressaavaa, ja ainakin Florentin mukaan opiskeltava on hyvin intensiivisesti,
jotta jatkoon pääsee. Teekkarien valintaprosessista en tiedä tarkemmin.
Ilmeisesti kuitenkin kun on päässyt kolmosvuodelle sisään aikaisempien
opintojen perusteella, voi olla melko varma, että joskus valmistuukin.
Tuntuu hassulta kuulla teekkareita, että yliopistossa vain
opetellaan ulkoa. Yleensä meillä yliopistomatikalla puhutaan, että teekkarit
vain opettelevat ulkoa, kun teknillisellä puolella ei todisteta mitään
kunnolla. Eikä täällä kyllä tähän mennessä ole todistettu varmaan yhtäkään
annetuista lauseista, kummallista meininkiä. Mutta olisihan surullista, jos
jokaisen oma koulu ja oppiaine ei olisi tämän mielestä paras.
Ja hyvä puoli systeemissä on, että kun koulua on koko ajan
ja kaikki läsnäolo on pakollista, näkee ainakin ihmisiä päivittäin, vaikka
muuten ei jaksaisi olla sosiaalinen.
Vitsi noi ei kyl osaa opettaa tuol Ranskas. Hyvä Kumpula! ja erityisesti Oikkonen.
VastaaPoistajos Oikkosia olis enemmän maailma olis parempi paikka!
PoistaNäinhän tämä vaan keski-euroopassa on. Itse oli 2004-2006 Itävallassa Erasmus-vaihdossa laitoksen kautta ja siellä matikan tai tilastotieteen opiskelu oli laskupajaan, ohjausryhmiin ja laskarikäytäntöihin tottuneelle aika karvasta kalkkia. Siellä kaikki painoivat menemään yksin - ei minkäänlaista porukassa ratkomisen meininkiä. Tuntui lähes käsittämättömältä, ettei tehtäviä koskaan tehty porukalla, saatika vertailtu ratkaisua keskenään tai keskusteltu niistä, kunnes laskareissa. En varmasti olisi selvinnyt matikalta ulos ellen olisi löytänyt sitä hyvää kaveripiiriä kenen kanssa ratkoimme suurimman osan kurssien laskareista - niin ja samalla opittu kurssin aihepiiri riittävän kattavasti sen läpäisemiseksi.
VastaaPoistaKomppaan täysin. Itse kuulun siihen porukkaan, joka löysi matikan vasta aloitettuaan sen opiskelemisen ("menen nyt tonne matikalle aluksi mutta vaihdan sitten pian pois - hei täähän onkin kivaa!") ja olisin luultavasti luovuttanut ensimmäisen periodin aikana, jos en olisi löytänyt mahtavia opiskelukavereitani ja oppinut hyödyntämään pajaa ja laskaritilaisuuksia. Joskus säälittää niiden ranskalaisten ja itävaltalaisten puolesta, jotka lopettavat matikan opiskelun ennen kuin ehtivät löytää sen kauneuden, koska jäävät oppimisensa kanssa yksin ja törmäävät opetuksen puolelta asenteeseen, että "tämä pitäisi osata, olen maininnut luennolla!"
Poista