maanantai 30. kesäkuuta 2014

Partir c’est mourir un peu?


canst thou tell me/ whence thou comest/ and where thou goest/ or what is/ or what was/ or what isto come/ for everything remains/ as it never was

Ranskalaisen sanonnan mukaan lähteminen on pieni kuolema. Silloin kun minä olin nuori, Nyt-liitteessä seikkaili yksiruutuinen Pieni kuolema –sarjakuva, ja joskus siinä sarjakuvassa kaksi luurankoa tuli siihen tulokseen, että oikeastaan, mourir, c’est partir un peu, kuoleminen on pientä lähtemistä.

Kirjoitan tätä lentokoneessa. Tänään minä muutan Lyonista takaisin Helsinkiin. Olen luovuttanut avaimet postilaatikkoon. Olen hinkannut kalkinpoistoaineella hanoja ja toivonut, että taso kelpaa vahtimestarille, niin että saan takuuvuokrani takaisin. Olen siirrellyt tavaroita laukusta toiseen ja punninnut niitä Rémin vaa’alla, jotta painorajat toteutuisivat. Olen ollut innoissani siitä, että pääsen kotiin. Olen itkenyt sitä, että lähden.

Olen lähdössä vähän vähemmän oikeasti kuin kaikista alkuperäisimmässä suunnitelmassani; olen tulossa Lyoniin takaisin kahden viikon kuluttua muutamaksi päiväksi. Niiden muutaman päivän aikana hoidan viimeiset administraatiojärjestelyt (emme käytä suomea ja jos mietit miksi/metsuritkin kuulostaa hyvältä englanniksi) ja sitten lähden reilaamaan. Menen käymään Artzenheimissa Florentin perheen luona,  sitten Budapestissa Jenniferillä, Münchenissä Henrillä, Ulmissa Miriamilla ja Amsterdamissa Iriksellä. (Niamh sanoi usein, että Ada tuntee joka kaupungista jonkun. Annan ehkä helposti sellaisen mielikuvan, vaikka oikeasti asiaan vaikuttaa paljon se, että tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat varsin mobiileja.)

Kun tulen takaisin, pääsen syömään sisälmysmakkaraa ja näkemään Marionia ja Aliciaa ja Aurélienia ja ehkä muitakin, ja kävelemään tutuilla kaduilla ja kampuksella eikä minulla ole enää koulua ja kaikki on varmasti ihanaa ja mukavaa.

Mutta.

(”Only what comes after ’but’ counts”.)

Melkein kaikki muut tuntemani ihmiset ovat silloin lähteneet Lyonista harjoitteluihin tai kotiinsa. Se tarkoittaa, että en näe Rémiä ja toista Aliciaa ja Jérémyä ja Jeania ja Yannickia ja Gautieriä ja Gustavea ja ylipäätään niitä ihmisiä, joita olen tottunut näkemään, hyvin pitkään aikaan, jos koskaan. Vielä eilen istuimme kampusbaarissa ja vietimme pienimuotoisia läksiäisiä ja puhuimme samoja juttuja kuin aina yleensäkin, ja tänään minä olen kaukana.

(Eilen sanoin heipat Romainille, joka oli laskariryhmässäni, ei minulle mitenkään erityisen läheinen, mutta hauska tyyppi kuitenkin, ja Jérémy, joka oli paikalla, totesi: ”Voisitte saman tien toivottaa hyvää elämää, kun luultavasti ette näe enää koskaan.” Sen oli tarkoitus olla vitsi, mutta tottahan se on. Kaikki tämä on niin outoa.)

Ja minulla on jo ikävä.

Ihmisten lisäksi tulee ikävä kaupassa käyntiä. Tiedän olevani aika ruokakeskeinen, mutta tulin joka ikinen viikko iloiseksi ostaessani pötkön vuohenjuustoa. Minulle tulee ikävä kampusasumista, sitä kun koulumatka kestää vain 5 minuuttia ja kun kaikki kaverit asuvat yhtä lyhyen matkan päässä. (Vaikka kyllä se alkaa pitemmän päälle hajottaakin, kun liikkuu koko viikon samoissa kortteleissa.) (Näin muuten unta siitä, että kaikki matemaatikkokaverini olivat muuttaneet isoon matemaatikkokommuuniin ja pyysivät minua mukaansa asumaan. Oikeasti haluaisin sellaisen kommuunin tai kerrostalon, jossa kaikki kaverini asuisivat – mutta se ei ole mahdollista, koska kaikki eivät halua asua Helsingissä. Tai pitäisi olla joku teleportti käytössä.) Minulle tulee ikävä niitä pieniä spontaaneja juttuja, joita vaihdossa on helpompi tehdä, koska aina ajattelee, että tämä on ehkä ainutkertainen tilaisuus lähteä sinne, maistaa tuota, kokeilla tätä, tavata tämä ihminen. Minulle tulee ikävä kuivaa läppää loputtomissa laskareissa (”Oletko huomannut, miten tuo herra Kettu –niminen proffa näyttää ihan hamsterilta? On varmaan tosi ärsyttävää olla nimeltään Kettu ja näyttää hamsterilta.”) ja sitä, kun luennolla yksikään opiskelija ei kuuntele, vaan tekevät mitä tahansa muuta, ja Alicia ja Gautier heittelevät palloa luentosalin toiselta laidalta toiselle. Ranskan puhumista tulee ikävä, ja no, lukekaa kaikki ne #munelämäonkuulimpikuinsun-postaukset joita on tässäkin blogissa, niin sitä kaikkea. (Ja muista voitte päätellä, mitä asioita ei todellakaan tule ikävä.)

Ja vaikka menisin Lyoniin vielä käymään – ja haluaisin tosiaankin tehdä niin – ei siellä ole koskaan samanlaista kuin silloin, kun lähdin. Lyon on ollut olemassa monta tuhatta vuotta (en liioittele, Lugdunum oli aikanaan Gallian alueen pääkaupunki Rooman valtakunnassa) ja se varmaankin jatkaa olemassaoloaan. Nihil interit, omnia mutantur. (Jos jostain syystä et ole lukenut latinaa tai muuten muista kaikkia kläässin kuuloisia sitaatteja vierailla kielillä, niin ”mikään ei katoa, kaikki muuttuu”.)

Ja siksi kotiinpaluu on paitsi innostava, myös pelottava ajatus.

On varmasti liioiteltua, jos väitän, ettei mikään tule olemaan kuin ennen. Moni asia tulee olemaan niin kuin se on ollut, palaan samaan asuntoon, jatkan koulua Kumpulassa (paras kampus ikinä, miten voi olla niin ikävä koulua), en ole enää Florentista yhtä kaukana, voin käydä Annin kanssa lenkillä ja Laurin kanssa kahvilla ja Marian kanssa pitkiä keskusteluja, ja jutella Scriptorin kokouksessa Laurin ja Darian ja Elinan kanssa, ja olla savikerhossa Eevan ja Aleksiksen kanssa, ja hengata Kumpulassa tai jonkun luona Hannan ja Ollin ja Marian ja Netan ja Karon ja kohta jopa Miriamin kanssa, ja pelata DnD:tä Laurin ohjaamana Tonin luona, ja jos unohdin jonkun tästä listasta niin syytän siitä KLM:n tarjoamaa valkoviiniä (olen nykyisin tr00 futur ingénieur vaikkei minusta koskaan tulekaan insinööriä joten otin viiniä), ja monet teistä kuuluvat useampaankin joukkoon näistä, mutta en nyt ala piirrellä Vennin kaavioita. Ja erikseen on toivottavasti-luokka, toivottavasti olen taas Marikan kanssa jollain kielten kurssilla, ja Tian (mennään jollekin edistynyt ranska –kurssille!) ja toivottavasti näen perhettäni tarpeeksi, sillä puolet perheestäni on salakavalasti muuttanut minun poissa ollessani Lappeenrantaan. (Isi käy siellä nykyään viikot töissä ja Arna valittiin juuri opiskelemaan teknillistä fysiikkaa ja laskennallista tiedettä, eikä siis oikeasti ole vielä muuttanut, mutta kohta.) Ja sitten on ne minulle hyvin rakkaat ihmiset kuten Marikki ja Aino ja Henri ja Iris, jotka eivät muutenkaan asu Helsingissä, joten teitä tule kuitenkaan päivittäin näkemään. Ja kaikki muutkin. Teitä joista pidän niin paljon.

Mutta moni asia tulee olemaan erilainen. On erilaisia asioita, jotka osaan arvata – millaista tulee olemaan kun Arna ei olekaan Helsingissä ja on muutenkin niin iso että opiskelee – mutta ihan varmasti vastaan tulee kaikenlaista, mitä en osaa aavistaa, hyvää, huonoa, pelottavaa, ihanaa, suurta, pientä, merkityksetöntä, kaiken mullistavaa.

Lentokone on kulkee niin nopeasti. Olen katsonut viime aikoina Doctor Who:n ensimmäisiä tuotantokausia ja pohdin, mitä eroa on lentokoneella ja Tardiksella. Olennaisia eroja on tietysti lukuisia, kuten että lentokoneella voi kulkea vain ajassa eteenpäin ja tavanomaista vauhtia ja sillä voi lentää vain rajattuun määrään paikkoja Maapallolla ja sen käyttäminen maksaa rahaa. Mutta on niillä yhteistäkin. Myös lentokone vie minut pois maailmasta, jossa olen aina asunut ja jonka nimi on Helsinki. Seikkailen uudessa maailmassa, Lyonissa, tutustun uusiin ihmisiin ja näen uusia asioita. Ja sitten, aivan yhtäkkiä, se viekin minut takaisin Helsinkiin, joka on aivan kuin se josta lähdin mutta silti niin erilainen, rinnakkaistodellisuus. Enkä minä halua ajatella sitä, mistä luovun ja mikä jää, vaan sitä, mikä on edessä. Ja joskus uskon, että voin matkustaa ikuisesti, olla se nomadi ja Ada l’Exploratrice, josta jotkut eilen illalla puhuivat, ja samaan aikaan tiedän, että elämä on arkea kaikkialla eikä sen luota voi matkustaa pois. Ja silti, olen nähnyt sellaista, mitä en koskaan osannut kuvitella, tuntenut ihmisiä, joita en voinut uskoa olevan olemassa – ja kun katson pois, kaikki onkin kadonnut.

Mutta eihän se niin mene, ei ihan kokonaan, me emme ole vauvoja ja tiedämme siksi, etteivät ihmiset katoa, vaikka emme näkisi heitä. Eikä kukaan voi ottaa sinulta pois sitä, mikä on sinun sisälläsi. Vaikka kaikki häviäisi, muistot ja kokemukset eivät katoa.

(Nyt voitte alkaa saivarrella dementiasta.)

(Niin ja toisaalta vähän harmi, että kukaan joka osaa suomea ei varmaan jaa näitä tunteita nimenomaan tätä kyseistä Ranskan-reissua koskien, koska ainoa IFfinkin verran reissua jakanut suomenkielinen on Samu, joka tuskin on yhtä nostalgisella fiiliksellä kuin minä.)

Eikä Helsinki ja Lyon ja kaikki muukin ympärilläni ole suinkaan ainoa, mikä on sama ja samaan aikaan ihan erilainen. Vaikka en sitä itse vielä huomaakaan, olen kai minäkin sama ja muuttunut.

Te saatte kertoa minulle, miten. Me nimittäin näemme ihan pian.

Sillä Ada on tulossa kotiin!


(Edit: Postaan tämän paljon myöhässä, koska oli niin kiire tehdä kaikkea ylhäällä lueteltuja mukavia asioita.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti